When the short guy speaks ...

Posted by Fikri Hassan Binabad Friday, January 2, 2009

Jika mengingat kembali nasihat-nasihat dari ayah saya, pasti yang pertama saya fikirkan adalah, "Jangan Pandang Tinggi Orang Lain" - sama sahaja seperti memandang rendah diri sendiri. "Jangan Pandang Rendah Orang Lain" - nanti akan dapat mendatangkan sombong dalam diri. Mungkin menurut saya prinsipnya sama sahaja seperti - apa yang membezakan manusia di sisi Allah, hanyalah taqwa. Selagi manusia tidak dapat menciptakan sebuah alat yang dapat mengukur kadar ketaqwaan manusia (mungkin seperti alat yang dipakai oleh orang-orang Saiya dalam komik Dragon Ball), selagi itulah kita tidak dapat memandang tinggi atau rendah seseorang.

Seorang teman pernah berkata, kita tidak akan tahu bagaimana "ending" kita di dunia ini. Sebagai buktinya, pada November 2008, dia dipukul sehingga meninggal dunia - menjadi bukti dari kata-katanya sendiri. (Al-Fatihah)

Michael Jackson, seorang penyanyi yang sekarang ini lebih dikenali dengan perangainya daripada lagu-lagunya, dikatakan telah memeluk Islam dan menukar namanya kepada Mikaeel Jackson. Jika cerita ini benar, ini merupakan contoh bahawa sesesat apa pun seseorang, jika dikehendaki Allah, boleh sahaja "ending" hidupnya di dunia ini menjadi "happy ending".

Sebaik mana pun kita, sebanyak mana pun ilmu kita, sehebat mana pun kita, kita tidak akan tahu bagaimana kehidupan kita akan berakhir. Mungkin kita seorang yang rajin beribadat, pandai, berperilaku baik, namun satu hari, kita diuji dengan masalah yang amat berat. Tidak mustahil kita bertukar menjadi seorang yang pemabuk, meninggalkan ibadat, dan akhirnya menjadikan akhir dari kehidupan kita sebuah "sad ending" yang mungkin sebagai balasan atas kesombongan tanpa kita sedari dahulu.

Hebat sangatkah kita? Rendah sangatkah orang lain?

Setinggi mana pun kita pandang seseorang, kita adalah sama hebatnya. Jangan merendahkan diri kita dengan melihat "result" orang yang lebih hebat dari kita. Kita lulus (walaupun "repeat", "at least" kita belajar 2 kali) dengan sedikit belajar dan banyak main. Belum tentu orang yang "pointer"nya lebih tinggi daripada kita dapat melakukannya.

Saya sering dikatakan membuang masa dengan membaca komik, namun belum tentu mereka tahu bagaimana cara menyelamatkan kapal yang tenggelam, nama perusahaan "salvage" yang terbesar di dunia (Master Of Sea), bagaimana keadaan kewangan dan hubungan Jepun-Cina (Ministry Of Finance), sejarah lanun, nama bendera lanun, tokoh-tokoh lanun pada zaman dahulu, ataupun bahagian-bahagian kapal (One Piece), teknik-teknik pembedahan dan sejarahnya seperti Tommy John surgery (K2), teknik, strategi dan peraturan-peraturan bola sepak (contohnya tiada "back pass" dalam futsal) (Whistle), peraturan dan strategi dalam American Football (Eyeshield 21), dan banyak lagi ilmu yang saya dapatkan hanya dengan "membuang" masa membaca komik.

Sehebat atau serendah manapun kita anggap diri kita, semua orang sama hebatnya.
Ketahuilah, sejenius mana pun Enstein... dia tidak pandai berpantun.

0 comments

Post a Comment


Jom Jiwang.ORG

Comments

Recent

BREAKDANCE . . .

Posted by Fikri Binabad
09-01-09

Jin Mata Buta

Posted by Fikri Binabad
05-17-09

JT THE GENTLEMAN

Copied by Fikri Binabad
05-07-09

OBESarITI

Posted by Fikri Binabad
05-07-09

Dulu & Sekarang

Posted by Hassan Seylan 'Abad
11-03-08